
(foto Ingrid Ellevset)
Jeg elsker spådamer. Faktisk spår jeg selv også. Å ha en time hos en person med kortstokk, er en time hvor det fokuseres kun på deg og ditt, det er samtale mellom deg, den andre og høyere makter.
En liten oppklaring; "Fortune-telling" er av moten. Man forteller deg jo ikke hva som skal skje i framtiden, man fokuserer på mellomrommet mellom ditt ståsted – og det du ønsker deg. Altså, hvordan ønsker du at livet ditt skal være, og hva slags muligheter og hindringer bør du ha i bakhodet?
Jeg har flere venninner som legger tarot. Det er et forløsende punkt i samtalen når hun spør; skal jeg legge kort på det? Kortene hjelper oss til å se ting på nye måter, andre perspektiver.
Det jeg er imot, er teletorg – spådom. For det første, er det et 829-nummer og ofte er personen du har å forholde deg til ikke mere enn et nicknavn. "Klarsynte Nadiyya spår deg trygt og sikkert". "Synske Miriam flår deg raskt og effektivt." For det er det største aberet: Prisen.
Du har passert hundre kroner før fruen i den andre enden har rukket å stokke kortene. Hvis du snakker i en time, koster det kroner 1740. For dette kan du i steden få for eksempel:
- Et helgekurs i kanalisering hos et kjent medium, eller
- To tarotstokker, fire krystaller, pendel, og tre bøker om sjamanisme, mediumskap og håndlesning,eller
- Tre hele klokketimer med en klarsynt livsveileder , pluss en stor pizza på Dolly’s.
Sjekk heller bladene "alternativt nettverk" og "medium" og finn en healer, livsveileder eller spådame du kan få møte "in persona" til under halve prisen!
På teletorgspådom betaler du en uforholdsmessig høy pris for noe du vanskelig kan kontrollerte kvaliteten på. Uansett hvordan man snur og vender på det er spådom på teletorg lureri og økonomisk bedrag.

Ingen kommentarer In " Min mening om … Sp "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
august 1st 2007 at 12:51 am
Deler mye av din oppfatning her.
Tarotkort kan brukes som veiledningsredskap, og man får ofte noen nye vinklinger på ting.
Teletorg har jeg ikke sansen for.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 2:06 am
Det er bare overtro. Det går for det samme om det er teletorg, eller det pakket inn i mer tåkeprat og pizza på Dolly Dimples.
Selvutvikling er fint, men å blande inn fantasier om ånder, påskeharen eller engler er helt unødvendig. Dessuten er det skadelig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 2:12 am
Blir det ikke utrolig vagt? Hva får man konkret vite, som kan brukes til noe praktisk?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 2:13 am
Det bestemmer ikke du, Olepetter
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 2:14 am
Jo mer konkret spørsmål, jo mer konkret svar
Du kan jo få prøve en dag
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 2:15 am
Man ser det jo forresten allerede på barnebildet at jeg er klin synsk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 2:17 am
Jo jeg er enig med deg, jeg stoler ikke på de på teletorg.
Men om jeg skule søkt noe så ville jeg visst om fremtiden…ganske nøyaktig. jeg er det lateste menneske jeg kjenner og gidder ikke lete, kan gjerne få det servert så slipper jeg å bruke hodet mitt…
Men det finnes vel ingen som kan fortelle sånt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 2:20 am
Jeg liker ikke ordet spå, selv om det faktisk er det man gjør.
Besøkte en svært dyktig klarsynt i flere år, før jeg tok fatt på egne ben igjen. Tok opp alt hun sa på bånd. Hun var knalldyktig på fortid. Fremtid, vel vi har jo alle endeløst mange potensialer.
Så, å si heller at man trekker ut noen mulige/sannsynlige potensialer i fremtiden hadde jeg kanskje likt bedre. Fordi mange henger seg opp i det ene potensialet den klarsynte fisker frem og gjerne lar seg styre underbevisst av det.
Vi har i øyeblikket alltid valg som kan endre selv det mest sannsynlige potensiale.
Som et verktøy til å forstå muligheter og hindringer i nuet med blikk fremover, syns jeg det er spennende. Samme med astrologien om den er personlig.
Teletorg er rip off.
Bildet er herlig! En lun stemning og åpen!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 2:22 am
Det gjør ikke det. Fremtiden din skaper du jo selv. Hver dag. Hvis noen forteller deg at du vil føde to barn? Ingen kan nekte deg å gå å sterilisere deg for det… Men for eksempel; “Hvis du ikke planlegger barn, må du jaggu passe deg for nå ligger alt til rette for det, det er en annen sak
Kan godt spå deg en dag ser du! Klin gratis!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 2:22 am
Dette var til amazing grace…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 2:23 am
Haha
Bildet er av meg Sandri
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 2:26 am
Nadiyya vennen det skjønte jeg jo
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 2:26 am
Jeg har lyst til å forklare mitt syn og hvorfor jeg har kommentert hos deg flere ganger.
Jeg ser på deg som en intelligent person.
Jeg ønsker å oppnå det jeg vil kalle “den frie vilje”. Jeg vil være et fritt menneske, som lever det ene livet jeg har fått på en god måte.
Og mitt syn på religioner, inkludert overtro, er at man vikles inn et psykologisk edderkoppnett av fantasier styrt av andre. Det ender opp med en tvangstanker og man låses inn i et fengsel av sprøyt og løgner.
Ingenting av dette kan bevises, og likevel godtar du alt det disse menneskene serverer deg? Og betaler for det?
Det finnes ikke positivt i mine øyne, og jeg tror du har ressurser som du kunne ha brukt og at du kunne ha oppnådd et bra liv på helt andre måter.
Hva tenker du om det?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 2:34 am
Jeg synes det er viktig å være klar over at religioner og overtro, har en tendens til å nærmest ta patent på det gode i mennesket. Deretter “selger de inn” en haug med negative psykologiske kontrollmekanismer for å fange deg i nettet sitt.
Et eksempel på hva jeg mener:
Tror du ikke på Gud? Men Gud ga oss de 10 bud… Hvis du ikke tror på Gud, så er du imot de 10 bud. Da er du for mord, tyveri, utroskap og alt som er ondt.
Det er det man blir fortalt, men det er bare tull. Hverken kristendommen eller andre religioner har noen patent på mennesklige egenskaper som at man ikke er for mord og tyveri. Det var IKKE de som kom med disse gode levereglene, men de bruker det rått for å “selge” sin religion.
Det samme gjelder overtro. Du vil bli fortalt at hvis du ikke tror på dette tøvet, så er du en materialist som ikke reflekterer og undrer deg over livet.
Det er bare løgn. Jeg tenker mye over de tingene. Jeg bare velger å tenke selv, og ikke få tvinges inn i deres systemer og ferdige pakke-løsninger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 2:47 am
(Jeg er klar over at det var svært sterke ord fra min side, men de religions og overtro-”gutta” spiller et skittent spill, og er så gjennomførte i sin måte å lokke folk inn i dette, så jeg har ikke det spor dårlig samvittighet. Det er den perfekte “scam”)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 2:50 am
Tja. Jeg ER et intelligent menneske, jeg har min frie vilje i behold, og jeg betaler ikke for spåing
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 2:53 am
hallais igjen, Olepetter, synes ikke det var så sterke ord jeg… men litt usikker på hva slags system du mener jeg lures inn i?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 2:55 am
olepetter, nå koker du voldsom grøt igjen altså. Du sauser sammen så mye rart og kaller det overtro.
Du vil bruke din frie vilje og tenke fritt( som er veldig fint) og samtidig fordømmer du andres valg.
Ja, det er mye bullshit i verden og den fins ikke bare i dogmer og tro. Det fins i politikken og vitenskapen og økonomien. Det viktige syns jeg er verken å ha en tro eller følge hakk i hæl på andre. Det er faktisk å trives med livet sitt.
Noen oppnår dette via sin tro – noen via engler og krystaller og ved å snakke med ånder og annet. Hvis de har det godt, hvorfor skulle dette plage deg? Har du ikke nok med å fylle ditt eget liv med noe som gir deg livsglede? ( om du søker det altså)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:01 am
#13:
Religioner av alle former (men spesielt de tradisjonelle) er veldig finjusterte tankekonstruksjoner, som inneholder massevis og lassevis av regler og påbud for å holde kontroll på folk. Det hele er satt i system av regler, ritualer, “prester” eller åndelige ledere, osv. osv.
Eksempel fra kristendom:
Det er en ganske sjuk tanke, å innprente et menneske om at det finnes en usynlig “far” som ser deg absolutt hele tiden og kjenner selv dine innerste tanker. Hvis du ikke følger reglene, vil du dømmes til den grusomste tortur som man kan tenke seg (i Helvete) for evig tid.
Reglene er dessuten umulige å følge til punkt og prikke, og det er så mange selvmotsigelser at det hele blir et fullstendig forvirrende kaos.
Hva skjer med et menneske da?
Blir jo så full av tvangsritualer og angst, at mange sikkert går fra vettet.
Man har veldig mye av det samme i disse “new age”-variantene, men da er det mer konstruert for å tjene penger på folk. F. eks. Scientologer og andre.
Det samme gjelder denne nye bølgen av overtro. Jeg tror IKKE det er noe bedre.
Garantert mange tanker som følger med, om at du MÅ gjøre ditt og datt, for ellers kommer spøkelset og tar deg.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:03 am
jeg vil gjerne spørre olepetter om noe.. om han fortsatt er våken nu..
– Greier du å våkne om morgenen når du egentlig hadde lyst å stå opp?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:06 am
(Jeg tror ikke egentlig de tradisjonelle religionene og overtro i ulike kulturer er “konstruert” med vilje, men det har på en måte bare blitt slik gjennom veldig mange år… En evolusjon. Men mange sekter, er helt klart planlagt.
Han som startet religionen Scientologi, var opprinnelig science fiction-forfatter. I en av bøkene, sier en av personene omtrent dette: “Hvis du skal bli skikkelig rik, så skal du starte din egen religion.”)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:07 am
#16:
Oi, er det så seint… :-/
På tide å legge seg, ja.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:07 am
Det var veldig fint bilde av deg.. litt sånn hellig bilde.. gløder jo..:)
Er enig med deg at spåing ikke er hva vil skje i fremtiden.. Uten mest veiledning, råd, motivasjon, hente frem det beste i en,
og som i mitt tilfelle.. et kick i the butt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:08 am
Olepetter.. svar på spørsmålet da!!
så skal jeg si noe etter det:)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:11 am
Jeg skjønner hva du mener, men hvor plasserer du meg i dette? Mener du det er min jobb å forsvare scientologene? eller statskirka, eller hur?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:13 am
#20:
Jeg har hatt problemer med å holde en normal døgnrytme helt siden begynnelsen av videregående… Det er frustrerende…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:14 am
Ja, og hva er det du nå diskuterer med meg? Anser du meg for å være scientolog?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:15 am
Olepetter, hva er normalt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:17 am
#17 1/2:
Jeg anser deg ikke for å være scientolog… Jeg bare ser på hele denne suppa av utallige religioner og overtrosike forestillinger i verden, er stort sett av samme ulla.
Hvorfor skal akkurat det som er populært i 2007 i Norge være det rette? Det finnes jo ingen beviser for at en eneste religion i verden stemmer bedre enn noen andre…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:19 am
#22:
Normalt?
Hvis de fleste tror på påskeharen, så er DET normal. Det gjør ikke påskeharen mer virkelig av den grunn…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:20 am
#21
Da vil jeg snakke om friheten du snakket om. Vet du hva som består i å være fri?
“Jeg ønsker å oppnå det jeg vil kalle “den frie vilje”. Jeg vil være et fritt menneske, som lever det ene livet jeg har fått på en god måte. ”
å kunne våkne opp når du selv vil, selv om kroppen er trøtt. Det er frihet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:20 am
… da var det døgnrytme jeg siktet til…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:22 am
#23 Jaha? Og hva slags religion er det jeg sier er bedre enn andre religioner? Hva er det jeg anser for å være det eneste rette?
Som deg, streber jeg etter det frie valg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:23 am
Det å drite i åndeligheten, snu seg rundt og sove tre deilige timer til, DET er frihet for meg. Hahahha!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:28 am
#25.5
Ja fordi da har du valg det selv.
Olepetter, er du fri når du føler du blir nødt til å være emot alle religoner fordi det er “inn”?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:33 am
#25, #27:
Ok. “Den frie tanke” er det jeg ønsket å si.
Og, ja… Jeg jobber mot å kunne holde en mer stabil døgnrytme.
Tror ikke ånder, spøkelser og monster under senga hjelper meg… Skjønte ikke hvordan du koblet det med å stå opp om morgenen, med overtro som spåkoner og lignende.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:37 am
#27:
Jeg vil snu på det. Hvorfor skal jeg være FOR overtro? Hvorfor skal akseptere at vitenskapen og teknologien blir sett på som mindreverdig?
Du kan kle deg naken og sove i en kald hule på fjellet, uten et eneste redskap, i en uke. Du kan ta med tarrot-kortene dine, for min del.
Hvis du fortsatt lever etter 1 uke, så kan du kritisere teknologi og alt vi nyter godt av som følge av vitenskap.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:38 am
#28 Så da lurer jeg på, hva var det i mitt innlegg der jeg forteller at folk må slutte å bruke penger på teletorg-spådom, som virker MOT den fri vilje? Jeg er ikke ute etter at spøkelser skal hjelpe meg å finne meningen med livet. Likevel opplever jeg dem, så da kan jeg vel likegjerne hjelpe dem, med det samme jeg er i strøket?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:38 am
#28
Hvem tror du er mer fri…
Den som tror på noe.. eller den som sier til den at det han tror på er bare tull?
Hvem er mer fri, den som gjør sitt?
Eller den som ivrig vil prøve overtale?
Jeg sier ikke at der jeg snakker om har noe med Miriams inlegg her.
Jeg mener bare at jeg ser du skriver at du ønsker oppnå ting samtidig som du blåser av alt som er fremed for deg.
Harmonerer ikke med hverandre det. Det er det jeg mener.
Klem til deg Olepetter, jeg vet du har god potensiale. Men ikke bruk opp energien på å fokusere på hva andre må gjøre galt.
Fokuser på det som du gjør rett.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:48 am
#31:
Grunnen til at jeg fokuserer på det, har med en del bakenforliggende erfaringer å gjøre.
Dessuten er jeg oppvokst i Nord-Norge, og der er det en del av kulturen å tro på alt mulig.
Jeg ser at det gir folk mye angst, og er til hinder for dem. Dessuten blir man nesten sett rart på av enkelte, hvis man sier at man ikke tror på det samme som dem.
Jeg har tro på mennesket og det komplekse menneskesinnet. Jeg filosoferer over verden og vår eksistens. Men det er absurd når det blir helt vanlig for mennesker i 2007 å tro på nisser, troll og deres like.
Jeg prøver å gjøre min bit, for å ta til motmæle. Jeg synes ikke der fører noe godt med seg og er bare til hinder.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:49 am
#29: JEG vil snu på det. Hvorfor i all verden skulle jeg ha lyst til å sove i en kald hule på fjellet?? Det er da meget ubehagelig. Jeg har det fint her foran skjermen jeg, og tarotkortene virker like fint her.
Skulle jeg gjøre det for å få lov til å kritisere teknologi og vitenskap?? Hva skulle jeg gjøre det for da? Er da virkelig ikke imot noen av delene. Og ellers, om jeg hadde lyst til det så gjorde jeg det like bra herifra.
Når sa jeg at vitenskap er mindreverdig? Den eneste som bruker disse ordene her så langt – er du.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:52 am
Vel, JEG har ikke angst. Var det det du ville? hjelpe meg ut av villfarelsen?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:53 am
#33:
Jeg har bare opplevd at det er en veldig anti-vitenskaplig holdning i de “miljøene”.
Det er arrogant å ha den holdningen, når de samme menneskene nyter godt av det de hevder å ta avstand fra…
Gjelder kanskje ikke deg, men holdningen går igjen i mange debatter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:55 am
#32 1/2:
Ja. Eller hindre at du viklet deg inn i villfarelsen…
Ville i det minste komme helt klar og tydelig om hva min mening var.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:57 am
#34 Jeg vanker slett ikke i noe “miljø”, Olepetter… Se der, nå forhåndsdømte du meg. Og DET er slettes ikke noen “fri tanke”.
Beklager dine dårlige erfaringer. De harmonerer ikke med mine.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:58 am
Hvis du er sikker på at det ikke plager deg, så kan det være det samme… Hvis det ikke skaper problemer, så er det sikkert greit. Men kanskje du fikk noe å tenke på?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:58 am
Se – du undervurderer meg kraftig da, kjære deg, hvis du tror jeg på noen måte er forvirret eller trenger hjelp. Uansett, takk for omtanken.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:59 am
Hva da? Jeg er rimelig aktiv i tankevirksomheten fra før av.
Fikk DU noe å tenke på?
Tror du at du er den første skeptiker eller kritiker jeg har møtt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 4:00 am
#37
Olepetter… fikk du noe å tenke på?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 4:02 am
Hey aanana, nå skrev vi det samme samtidig!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 4:03 am
#38:
Jeg har allerede tenkt svært mye rundt dette og har deltatt i mange religionsdebatter tidligere.
Jeg har et helt klart og gjennomtenkt standpunkt…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 4:08 am
Hvorfor er det så vanvittig mange religioner? Hvilke av de er den riktige? Hvorfor er akkurat den rett? Finnes det beviser?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 4:09 am
hehee.. ja se der..
Vel den frie tanken, den mener jeg er verre en friheten å oppnå faktisk.
Frie tanken er vanskeligere på den måten at du må vet ikke hva som er “din” tanke og hva som er inarbeidet fra barndomen når noen andre bestemte at slik er det.
Min største ufrie tanke er at det ikke finnes gud, eller jesus.
For det har vært synsing hele min oppvekst i grun.
Så om jeg skal få en fri tanke angående guddomligheten må jeg da være emot det jeg tenkte før? for å få en fri tanke?
Men da er den allikvel ikke fri..
Så .. ja orker ikke tenke så mye på den frie tanken
Jeg vil heller tenke på frihet. Valget med å gå i gamle behaglige klær. Valget med å ikke føle behover for å kjøpe siste skriket inne mot klær, eller måtte kjøpe den nye LCD skjermen eller nyeste mobilen.
frihet til å leve slik man ønsker seg. Og ikke slik andre mener du skal leve.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 4:14 am
#41:
Jeg mener det samme som deg med “den frie tanke”.
Tanker er i hvert fall ikke fri, når du tror på alt som en sjaman-dust forteller deg helt uten snev av beviser. Da blir man bare fortalt hvordan man skal leve, tenke og være.
Fordi det er bare tull. Det finnes ikke snev av beviser på at det er riktig.
Man kan oppnå det samme helt uten noe overnaturlig å støtte seg til.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 4:16 am
#40
Det er kjempe bra du er nysgjerrig olepetter.
Religionene er fordi det har vært åndelige mestere som har nådd langt som har laget sine religioner…
Så blev det utviklet av andre personer.. som kanskje satt inn sin personlige synsing inni det også.. og så videre..
Og siden folk har et stort behov for å tro på noe så blev det solgt.
Jeg ser på religioner som noe dritt i grunn.
Det var sikkert en god idee i starten, men nå er det bare tull syns jeg.
Vel, litt utsporing dette i nattens timer.
hehe
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 4:20 am
Hvem sier at jeg tror på sjamanduster? Eller er det meg du kaller sjamndust? Jeg tror ikke på noen religion, og tilhører ikke noen religion, så hvis det er meg du spør om hvorfor skal en religion være bedre enn en annen , så må du spørre noen som er religiøse
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 4:22 am
#43:
Jeg har eksperimetert meg ferdig med det overnaturlige allerede i tenårene, og fikk aldri noe konkret ut av det. Så jeg har faktisk prøvd.
Og jeg har vel et snev av angst for Lucifer, Satan og onde ånder, som de fleste andre. Men det styrer ikke livet mitt, og jeg vet at slike eventyr bare er oppspinn.
Når det gjelder hvordan religioner oppstå, så der det ikke så rart. De hadde ikke noen bedre forklaringer på det de ikke forsto, og dessuten er det en flott måte å regulere et samfunn fullt av uopplyste mennesker. Da kan faraoen (eller hvem det måtte være) fortelle folk om at hvis de ikke gjorde som de ble fortalt, så brøt de guds ord (faraoen var forøvrig regnet for å være en gud), og de ville straffes.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 4:25 am
Nå er jeg overtrøtt og skrivefeilene begynner å bli mange. Best å komme seg i seng. *god natta*
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 4:25 am
Jeg tror ikke på det overnaturlige. Jeg tror på det naturlige. Onde ånder frykter jeg overhodet ikke – men det gjør du? Du frykter det men du tror ikke på det? Der datt det rasjonelle bort tror jeg olepetter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 4:29 am
Hørte ei fra Finnmark som sa at det var vanlig i samisk barneoppdragelse å skremme barna med Stalloen, for at de skulle holde seg unna elver og andre farlige steder. De gadd ikke fortelle hvorfor, men bare fortalte barne skremmehistorier…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 4:31 am
#45 1/2:
Jeg har nok langt mindre frykt for det enn andre og tenker svært sjeldent på det. Men jeg trodde på det da jeg var 12 år… Det er et stadium jeg har vokst fra.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 4:32 am
Ja det er jo ikke god barneoppdragelse. keyword ONe i barneoppdragelse må da være ærlighet, nest etter kjærlighet så klart.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 4:36 am
Jeg har hørt at enkelte stammer i Afrika, tror at det å ligge med jomfruer kan kurere AIDS. Derfor blir mange små-jenter voldtatt og smittet med HIV.
Burde man bare godta det? De tror jo på det og i hodene deres er denne absurde overtroen et faktum?
Er det ikke riktig å forklare dem den vitenskaplige versjonen av hva HIV er?
Grunnen til at jeg trekker fram disse sidene av overtro, er for å få fram hvor negativt det egentlig er.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 4:43 am
Gratulerer. Du har herved vunnet “Bedouin Staircase-prisen i usaklighet”.
Dette her får du lage et eget innlegg om. Det hører overhodet ikke til på dette innlegget her, som ; JEG GJENTAR; Er en oppfordring til folk om ikke å bruke teletorgtjenester.
Som sagt har jeg aldri sagt noe galt om vitenskapen. Hvordan du kan sammenligne
1. å tro på nissen med
2. Å voldta barn,
tyder i allefall ikke til særlig evne til rasjonell tenkning og saklighet. Det tyder på desperasjon etter å krangle seg til seier. Upper hand til enhver pris.
Frem til akkurat nå hadde jeg en god del respekt for deg, men dette er noe av det skitneste jeg har sett på min blogg ihvertfall.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 5:01 am
Det er jo akkurat det det er; Tarotkortene minner deg på ting du allerede har i sinnet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 5:02 am
Største problemet er betalingen de tar. Fullstendig på vidda!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 5:04 am
#51:
Ok. Jeg kommer ikke til å gå noe videre med den debatten.
Se på det som et eksperiment fra min side.
Jeg synes det er nesten umulig å komme fram med mine argumenter, og denne gangen prøvde jeg meg med de mer ubehagelige årsakene til at jeg er motstander av det jeg kaller overtro.
Dette innlegget handler om spådomstjenester, kurs og hvordan spå selv. Men det er et av mange innlegg som du har skrevet om lignende temaer. Det var derfor jeg begynte å skrive generelt om det.
Det som har gjort at jeg tar så hardt i for tiden, er blant annet Märtha Louise sine uttaleser om at hun er synsk og den skolen som er planlagt.
Jeg ønsker å være en motvekt til den bølgen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 5:07 am
(Argumentene er absolutt ikke noe mot deg som person, men at det har blitt en mote å tro på engler, ånder, spådommer, healing og annet. Du kan gjøre det du vil, og som sagt regner jeg deg som en ganske oppegående kvinne)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 5:15 am
Du må gjerne være en motvekt så mye du ønsker. Jeg er IKKE Mârtha, ikke kjenner jeg henne, ikke har jeg tenkt å gå skolen hennes heller. – Selv om jeg synes hun har all rett til å stå fram med sine opplevelser og til å velge sin livsoppgave som hun vil.
JEG skriver om slike temaer – som for eksempel spøkelser,- fordi jeg opplever det, og ikke for at noen åndelig sjamanmester eller tibetansk guru har fortalt det.
Det er heller ikke opp til deg å legge definisjon på hva mine innlegg handler om. Dette skal være en vekker på hvor store summer som blir brukt på dette tøvet.
Jeg anser det som en rimelig stor avsporing og at du bruker innlegget som søppelbøtte for dine frustrasjoner, når du bøtter ut av deg din forakt for overtro generelt.
Overskriften her er: “Min mening om spådamer og teletorg.”
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 5:30 am
53: Takker for det. Det er mulig det er blitt mote. I så fall er jeg glad for det. For min del har verden alltid vært slik.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 1:44 pm
Sover dere aldri? Måtte bare legge meg midtveis her
Ønsker Deg en fin dag Nadiyya. Pokker den er halvveis over alt jo
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 1:55 pm
Hvortid skal folk lære at framtiden er uskreven? Spådom er bare nok en overtro som lopper lettlurte mennesker for peng. Så er det jo også noen galninger der ute som faktisk tror de kan spå framtiden…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:25 pm
#54:
Jeg står for tanken bak meningene jeg kom med, men jeg tok av… Jeg hadde i tillegg vært hos en kammerat rett før, som virkelig hater religion så jeg var allerede “varm i trøya”. Jeg, han og samboeren hans hadde det veldig trivelig, for vi er enige om det meste. De to er veldig nære venner av meg.
Saken var at de hadde vært på hyttetur med familien hans, og de er så vanvittig overtroiske. Til stor irritasjon for han jeg kjenner.
I dag ble jeg flau over mine egne kommentarer. Ikke fordi jeg ikke står for meningene mine, men for måten meningene kom ut som eder og galle…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:29 pm
dagen min varer til fem i morra tidlig
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:30 pm
Sammen med de to, så fant jeg ut at jeg ikke er så verst til å lytte som jeg trodde
Hun samberen/forloveden (de siste 15 år) fortalte om en bok hun leser, som heter Pilgrimsferden eller noe i den duren. Hun levde seg så inn i referatet, at hun sikkert fortalte i 3 kvarter i strekk. Jeg syntes det var ganske trivelig å høre på igrunn. *hehe*
Du kjenner kanskje til den boken? Det er masse øvelser og forskjellig i den. Jeg ser for meg at øvelsene sikkert har noe for seg, uten å være “overnaturlige”. At det er mer en skjerping av sansene, former for meditasjon og selvutvikling.
Så jeg var ikke imot de øvelsene, men jeg velger å tolke dem mer psykologisk.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:31 pm
Takk, det var stort av deg Olepetter
Balansen er gjenopprettet og alt er atter bare lys og kjærlighet og regnbuer og stjerneskudd på vgb
Hehe…
Ha en fin dag! Kommer mere du kan bryne deg på etterhvert.
PS: Jeg fikk blærekatarr etter første natt naken i den steinhula.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:33 pm
Hei, kunne gjerne tenke meg å lese den boken… har noe lignende, eller “Tibetansk livsvisdom ” het det. Det har ikke med det overnaturlige å gjøre men mere å utvide bvisstheten
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:34 pm
Slettet du kommentaren min?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:38 pm
Hvortid skal folk lære seg at framtiden ikke er forhåndsskrevet? Så lenge det er folk går rundt å tror at framtiden er forutbestemt så kommer det også til å være folk som blir loppet av disse griske spåkonene. Si nei til å støtte et marked som lever som parasitter på overtroiske mennesker.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 1st 2007 at 3:48 pm
Helt enig med deg Thrillseeker!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 8th 2007 at 2:16 am
Hehe…må si det var en livlig diskusjon her med Ole Petter…
Den boken han refererer til høres ut som Paulo Coelho `s “Pilegrimsreisen” (om pilgrimsreisen hans til santiago del compostela…sammen med en veiviser) Jeg leser den selv akkurat nå..og en del av reisen hans består av øvelser han får av denne veiviseren…ganske interessat..
Fås i pocket nå..
Ha en riktig god natt!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 8th 2007 at 2:24 am
Aaaaahhhhh… Ja den har jeg jo til og med kjøpt
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 8th 2007 at 2:48 am
#64:
Hehe… Det kan du si.
Det hele ble litt overdramatisk fra min side.
Jeg hadde vært hos en kompis og vi hadde diskutert dette med overtro, det alternative og religion… Så da kom det ut på den måten på bloggen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
august 8th 2007 at 3:01 am
hehe ja det der var litt av en prøvelse for forholdet vårt olepetter – jeg holdt nesten på å gjøre det slutt med deg!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende